Intervencie v oblasti matematiky
Schopnosť rozlišovať kategóriu počtu, resp. dispozícia uvažovať takýmto spôsobom je človeku vrodená. Aj jednotlivci s pomerne vysokou inteligenciou môžu mať výrazné problémy v matematike. Základné princípy matematickej logiky začnú deti chápať približne v šiestich rokoch, aj keď sú ich úvahy často chybné.
Matematické schopnosti môžeme chápať ako špecifickú súčasť teoretickej inteligencie. Osvojovanie matematických zručností je ovplyvnené úrovňou rozvoja poznávacích funkcií, ku ktorým patrí:
- zraková a sluchová percepcia (vnímanie)
- pravo-ľavá orientácia
- priestorová orientácia
- časová orientácia
- vnímanie telesnej schémy
- vnímanie rytmu a jeho reprodukcia
- reč
- krátkodobá, dlhodobá a sekvenčná pamäť
- pozornosť
- jemná a hrubá motorika
Porucha matematických schopností (dyskalkúlia) je špecifická vývinová porucha učenia. Neúspech v matematike môže mať aj iné príčiny, napr. školská nezrelosť, nedostatočná stimulácia zo strany prostredia (rodiny, školy), nevhodný spôsob výučby alebo sociálna deprivácia jedinca.
V centre DYSAUT sa zameriavame na kvalitnú diagnostiku matematických schopností a všetkých faktorov ovplyvňujúcich úspešnosť dieťaťa. Následne s dieťaťom cielene pracujeme na základe jeho potrieb, napr. rozvíjame priestorovú orientáciu, pamäť, pozornosť atď.
Pre celkovú úspešnosť dieťaťa v škole je veľmi dôležité rozvíjanie všetkých čiastkových funkcií, ako je napr. pamäť, priestorová orientácia, zraková a sluchová percepcia atď. Rozvíjaniu uvedených funkcií sa cielene venujeme v rámci komplexnej predškolskej prípravy.