Intervencie v oblasti matematiky

Intervencie v oblasti matematiky

Schopnosť rozlišovať kategóriu počtu, resp. dispozícia uvažovať takýmto spôsobom je človeku vrodená. Aj jednotlivci s pomerne vysokou inteligenciou môžu mať výrazné problémy v matematike. Základné princípy matematickej logiky začnú deti chápať približne v šiestich rokoch, aj keď sú ich úvahy často chybné.

Matematické schopnosti môžeme chápať ako špecifickú súčasť teoretickej inteligencie. Osvojovanie matematických zručností je ovplyvnené úrovňou rozvoja poznávacích funkcií, ku ktorým patrí:

  • zraková a sluchová percepcia (vnímanie)
  • pravo-ľavá orientácia
  • priestorová orientácia
  • časová orientácia
  • vnímanie telesnej schémy
  • vnímanie rytmu a jeho reprodukcia
  • reč
  • krátkodobá, dlhodobá a sekvenčná pamäť
  • pozornosť
  • jemná a hrubá motorika

 

Porucha matematických schopností (dyskalkúlia) je špecifická vývinová porucha učenia. Neúspech v matematike môže mať aj iné príčiny, napr. školská nezrelosť, nedostatočná stimulácia zo strany prostredia (rodiny, školy), nevhodný spôsob výučby alebo sociálna deprivácia jedinca.

V centre DYSAUT sa zameriavame na kvalitnú diagnostiku matematických schopností a všetkých faktorov ovplyvňujúcich úspešnosť dieťaťa. Následne s dieťaťom cielene pracujeme na základe jeho potrieb, napr. rozvíjame priestorovú orientáciu, pamäť, pozornosť atď.

Pre celkovú úspešnosť dieťaťa v škole je veľmi dôležité rozvíjanie všetkých čiastkových funkcií, ako je napr. pamäť, priestorová orientácia, zraková a sluchová percepcia atď. Rozvíjaniu uvedených funkcií sa cielene venujeme v rámci komplexnej predškolskej prípravy.